Visa alla bilder
Visa film

Maserati 425i Biturbo — 1988

En fullblodsracer i diskret direktörskostym. Svensksåld i välvårdat originalskick och låga mil.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Många är vi som minns testet av Biturbon i Trafikmagasinet på 80-talet. Testfamiljens husbonde var till sig av upphetsning efter att ha kört bilen. Frun var lite skeptisk till bagagets förmåga att svälja en barnvagn. Kanske var de inte rätt målgrupp, för den här bilen. Nåväl, det här är en ulv i fårakläder och en direktörsracer på italienska. Härliga vägegenskaper och en för sin tid hypersnabb fyradörrarsvagn. Här i ett överlag fint välbevarat originalskick för sin ålder med låga mil. Det finns brukspatina och det är en vagn, som behöver regelbunden uppmärksamhet. Med det sagt, här får man en härlig körmaskin."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
72 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17018
ÄLVSJÖ
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Maserati 425i?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Många är vi som minns testet av Biturbon i Trafikmagasinet på 80-talet. Testfamiljens husbonde var till sig av upphetsning efter att ha kört bilen. Frun var lite skeptisk till bagagets förmåga att svälja en barnvagn. Kanske var de inte rätt målgrupp, för den här bilen. Nåväl, det här är en ulv i fårakläder och en direktörsracer på italienska. Härliga vägegenskaper och en för sin tid hypersnabb fyradörrarsvagn. Här i ett överlag fint välbevarat originalskick för sin ålder med låga mil. Det finns brukspatina och det är en vagn, som behöver regelbunden uppmärksamhet. Med det sagt, här får man en härlig körmaskin."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades i Sverige i april 1988. Nuvarande ägare köpte bilen i mars 2020. Då hade bilen precis fått kamrem och sträckare bytt. I november 2021 gjordes en service med oljebyten, tändstift och luftfilter. Även tändningen justerades. Han har även bytt till ny generator, nytt batteri och nya däck. Nyare musikanläggning.

Det står att fordonet har avvikande miltalshistorik. Detta beror på att en besiktningsman registrerat en siffra för lite vid besiktning 2004-10-20. Vid genomgång via Carfax, kan detta vidimeras. Miltalet är nu 5.347 mil, vilket ser ut att stämma. Instruktionsbok medföljer.

Nu besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    1988-04-21 
  • Avläst mätarställning
    53 469 km 
  • Kw / hk
    138 / 188 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helskinn med textilmattor 
  • Färg
    Silvermetallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt, gick lite ryckigt med kall motor men det blev bättre och bättre. I övrigt kändes styrning, bromsar och växlingar bra. Bilen har inte körts på ett tag, varför en översyn är att rekommendera. Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses föreföll bra.

  • Skick interiör:

    En härlig interiör i fint originalskick med mild brukspatina. Stolar, säten, dörrsidor, innertak, instrument och detaljer i samma fina skick och nivå. Någon lampa ur funktion i övrigt föreföll alla el-funktioner fungera väl. Så även soltak och elantenn etc. Däremot är funktionen för stolsinställning på förarstol ej i funktion. ACC kyler.

  • Skick exteriör:

    Lackering förefaller vara i originalskick och fint skick för sin ålder med bra lyster. Det finns något stenskott, mindre repa och dörruppslag. Blank-, glas-, plast- och gummidetaljer i fint skick med viss brukspatina. Bra fälgar med något skav med nyare däck. Motor- och bagageutrymmen i fint skick.

  • Skick helhet:

    En trevlig och häftig modell som nu har drygt 40-år bakom sig. Här i ett fint och välvårdat exemplar i den klassiska fyradörrars versionen. Slösande mjukt italienskt läder, trädetaljer, den klassiska analoga klockan samt potent motor med biturbo i en diskret och återhållsam förpackning, är en intressant italiensk samlarbil och klassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-04-23
Ursprungsbesiktning: 1988-04-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1988-04-21
Senast godkända besiktning: 2023-06-26
Besiktigad tom: 2025-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 14

Fakta om modellen

Maserati grundades 1914 av fyra bröder Maserati i Bologna. Företagets symbol, treudden, är baserad på figurer i en fontän i Bologna. Förutom racingbilar hade de framgångar med utvecklandet av tändstift. År 1937 såldes företaget till Adolfo Orsi, en italiensk entreprenör. Under hans ledning kom, förutom rena tävlingsvagnar, ett antal ikoniska GT-vagnar som köptes av dåtidens jetset. I slutet av 60-talet blev det allt svårare ekonomiskt och Citroën kom in som delägare, för att 1971 ta över helt. Modell Citroën SM var ett resultat av detta men också en katastrofal ekonomisk situation som slutade med att det franska märket hamnade hos Peugeot och italienarna hos argentinaren Alejandro de Tomaso, racerförare och industriman med uppbackning från ett Italienskt statligt företag. Efter en tuff tid i oljekrisernas 70-tal bestämde sig Maseratis nya ägare, att märkets storhetstid med Gran Turismovagnar i små tillverkningsserier fick stå tillbaka för en satsning på en mindre vagn med 2 Liters motor i större serier. Bl.a. för att ta upp konkurrensen med de framgångsrika BMW-bilarna i samma klass och därmed rädda ekonomin och företagets överlevnad. De nya Maserati Biturbo-vagnarna, tillverkades mellan 1982 och 1994. Design Pierangelo Andreani.

Maserati vidareutvecklade motorn från Merak-modellen, en V6-motor. Då Italien hade straffskatt på motorer över 2 Liter, höll man sig inledningsvis strax under detta. För att ändå få fartresurser, satte man ett turboaggregat på varje sida av V-motorn och fick rejäl fart på vagnarna och försäljningen. De sålde mer än 5.000 vagnar per år i början och det var långt fler än tidigare Maserativagnar. Det blev inledningsvis en tvådörrars Coupé. En förlängd (8,6 cm) fyradörrars Sedan tillkom efter ett par år. Året efter det, kom en öppen version, kallad Spyder. Det kom även att tillverkas olika specialmodeller i små upplagor. Motorerna var allt från den ursprungliga 1995cm3 till 2790 cm3, förgasare och insprutning. Motorerna över 2,0L var primärt för exportmarknaden.

Versionerna med en 4 som inledning, var alltså fyradörrars sedanvagnar. De tillkom from årsmodell 1983. De blev en antal olika varianter med olika motorversioner. Version 425i byggdes 1987-1990 och var på 2.491 cm3 med 188 hkr med bränsleinsprutning och katalysator.

Totalt byggdes 38.000 vagnar i Biturbo-familen. Just epitetet Biturbo, försvann däremot i modellbeteckningarna till årsmodell 1988.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Älvsjö

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-05-23.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG